Review: Ontdek de wereld van Acolyte als medewerker van Nanomax

Review of the Acolyte game for the computerFoto: © Acolyte / Superstring

Vorige week kreeg ik de mogelijkheid om de game Acolyte uit te proberen op Steam. Een game die niet zoals de gebruikelijke games worden gespeeld, maar op een net iets andere wijze. In dit artikel vertel ik mijn review over deze game van de ontwikkelaar en uitgever Superstring.

Wat is Acolyte voor game?

Acolyte is een avontuurlijke en strategische game dat is ontwikkeld door Superstring. Het word daarom dan ook neergezet als een dynamische narratieve ARG en detective game die je kunt spelen op de computer, zoals ik deed.

In de game heb je een digitale assistent waarmee je kunt praten. Fictief natuurlijk met voorgeprogrammeerde dialoog mogelijkheden, maar het voelt als een echte conversatie aan. Zeker als je medewerker mag worden van Nanomax. Een bedrijf dat een ander gezicht wil gaan geven aan de consumenten AI aan de hand van de Acolyte applicatie.

Door programmeerfouten en -problemen op te lossen kan jij ervoor zorgen dat deze applicatie goed blijft draaien en daarmee volledig op kunt gaan in de bedrijfscultuur. Zo leer jij de nieuwe Acolyte kennen die je kunt inzetten voor je functie als remote-worker binnen het bedrijf Nanomax.

Mijn ervaring met deze game

Nadat de game geïnstalleerd is en je de game hebt opgestart, viel het mij gelijk op dat het een smartphone formaat had. Dit was vooraf niet bij mij bekend waardoor ik dacht dat er een fout in de resolutie zat. Toen ik de beginschermen doorliep begreep ik dat het de bedoeling was om een smartphone formaat te hebben. Zeker omdat het ging om een digitale assistent voor jou als medewerker van Nanomax.

De conversatie met de digitale assistent is interessant gemaakt en voldoet in mijn optiek aan de smartphone stijl en vormgeving. Persoonlijk vind ik het wel jammer dat de volledige game in dit formaat is, omdat je daardoor kansen en mogelijkheden naast je neerlegt. Een gemiste kans in mijn optiek.

Ondanks de tips en de tutorial die je krijgt in de game is het soms nog wel ingewikkeld. Zo had ik in het begin een aantal dingen die ik moest instellen, maar waarvan ik niet wist hoe ik die in moest stellen. Door een wilde gok te nemen om een actie naar de digitale assistent te sturen, werd het betreffende ding voor mij ingesteld.

Verder viel het mij op dat de game veel mogelijkheden heeft qua uitdaging, maar dat je niet altijd even goed weet wat je moet gaan doen. Dit kan aan de ene kant erg interessant zijn omdat je als gamer je eigen weg kunt bepalen. Maar aan de andere kant kan dit ook vervelend zijn omdat je dan niet echt een doel hebt om naar toe te kunnen werken. Zeker als je op sommige momenten in het diepe gegooid word.

Mijn pluspunten van deze game

Mijn eerste pluspunt is dat de game zich onderscheid ten opzichte van de andere games zoals Red Dead Redemption, Assassin’s Creed en Grand Theft Auto. Zeker als je kijkt dat het speelscherm het formaat heeft van een smartphone. Hierdoor speelt het spel al gelijk anders wat overigens ook voor mij vervelend was om mee te werken.

Het tweede pluspunt zijn de acties in de game. Je kunt vele acties uitvoeren waardoor je de applicatie zo kunt instellen als je dat zelf zou willen. Zo zijn de game instellingen bijvoorbeeld slim weg gewerkt in de game. Dit zorgt er aan de ene kant ervoor dat je veel vrijheid hebt. Maar aan de andere kant kan dit ook vervelend zijn omdat je niet een echte doel hebt om naar toe te werken. Ondanks dat je wel vaak tips krijgt in de richting die je op zou moeten gaan.

Mijn derde pluspunt van de game vind ik de schermen in de game. Zo zijn de tabs aan de onderkant toegevoegd waarmee je het smartphone gevoel terugkrijgt. Dit word dan versterkt door bijvoorbeeld de chatschermen en de notificaties die je in de game krijgt. Aan de ene kant natuurlijk gaaf gemaakt. Maar aan de andere kant zou dit juist ook voor problemen kunnen zorgen in het echte leven. Bijvoorbeeld dat men de smartphone meer gaat gebruiken.

Mijn minpunten van deze game

Mijn eerste minpunt is de assistent in de game. Het karakter zie je iedere keer weer terug bij heel veel acties die je uitvoert. Dit is enerzijds goed omdat je daarmee herkenning creëert. Aan de andere kant vind ik het uiterlijk en de keuze van aanpassingen erg beperkt en summier. Want je kan wel de haarkleur en de kleding aanpassen, maar je kan bijvoorbeeld niet kiezen tussen een mannelijke of vrouwelijke karakter. Dit zette voor mij dan ook een bepaalde toon neer voor de gehele game ervaring.

Mijn tweede minpunt zijn de instellingen van de game. Ik wist in het begin niet dat de game op smartphone formaat werd gepresenteerd. Daardoor koos ik voor de grootste en beschikbare formaat qua resolutie. Helaas zorgde dit ervoor dat de game niet speelbaar was doordat het gamevenster niet meer geschaald kon worden. Daardoor verloor ik de buttons van de game. Om dit op te lossen moest ik naar de game data gaan om daar aanpassingen in door te voeren.

Mijn derde minpunt is de prijs en de vereisten om de game te spelen. € 8,99 is niet duur voor een game zoals deze, maar het is wel veel geld als je andere verwachtingen hebt voordat je de game gaat kopen. Ook de vereisten van je computer vind ik persoonlijk te hoog. Om de game minimaal te kunnen spelen heb je 4 GB RAM nodig en een relatief goede grafische kaart. Daarentegen heeft de game wel maar 400 MB van je harde schijf nodig wat relatief klein is.

Mijn conclusie

Een originele en unieke game die Superstring op de markt heeft gebracht. Ik kan daarover dan ook niet anders dan mijn complimenten geven. Een game waarin een digitale assistent je gaat helpen met je werk binnen Nanomax.

Persoonlijk had ik deze game niet snel gekocht omdat ik toch andere verwachtingen zou hebben bij het lezen van de omschrijving van de game. Maar ik begrijp wel dat andere personen een game zoals deze wel leuk zouden vinden om te spelen. Om daar een goede balans in te brengen zou ik deze game beoordelen met een 2,8 op een 5,0 sterrenschaal. Zeker geen slechte game, maar het zou voor mij ook geen must-have game zijn om te kopen.

Mocht jij deze game ook willen kopen, dan kan je deze vinden op Steam. Wil jij op de hoogte blijven van alle Acolyte updates? Bezoek dan hun officiële website.