Review: Honey, I joined a Cult

Review of the game Honey, I joined a CultFoto: © MJB Events PR

Review: Honey, I joined a Cult

Honey, I joined a Cult werd begin november 2022 gelanceerd door Sole Survivor Games en uitgebracht door Team17. Een game waarin je terug gaat naar de jaren ’70 van de 20ste eeuw. Ik mocht deze game spelen en zal in dit artikel mijn review erover geven. Laten we snel beginnen!

Let op: Deze review is mijn eigen mening gebaseerd op de speeltijd en ervaring met de game Honey, I joined a Cult. Het kan zijn dat ik in deze review enkele spoilers heb beschreven die mijn mening onderbouwen of om de context beter begrijpelijk te maken.

Waar gaat Honey, I joined a Cult eigenlijk over?

Verlichting, geloof en (bergen) van geld zijn denk ik wel de belangrijkste onderdelen van deze nieuwe game. Het doel voor jou als gamer is dat je een sekte ontwikkeld vanuit een groeiende basis. Door middel van grondstoffen kan jij meer uitbreiden, sterker worden en kan je streven naar meer geld en volgers die je weer helpen om beter te worden in deze eenheid.

Zo kan je allereerst je interieur aanpassen zoals jij dat zou willen. Bijvoorbeeld door (slaap)kamers te bouwen, door keukens aan te leggen of door andere belangrijke plekken te maken en in te richten. Hierdoor kan je niet alleen je strategische vaardigheden verbeteren, maar kan je er ook voorzorgen dat ieder lid van je sekte het naar zijn of haar zin heeft.

Om deze sekt te kunnen maken moet je eerst een goede naam hebben, moet je sekteleider bekend zijn, moet duidelijk zijn welke Goddelijke Wezen je gaat aanbidden, hoe de Heilige Kamer genoemd gaat worden en welk symbool je gaat kiezen voor je sekte. Al deze onderdelen spelen straks een belangrijke rol bij het (op)bouwen van je sekte en hoe dit straks een rol gaat spelen in de (nabije) toekomst.

Tot slot is het hebben van voldoende eten en drinken een belangrijk onderdeel voor je leden. Net zoals genoeg plezier kunnen maken met andere leden van je sekte. Roosters, onderhoudssystemen en het prioriteren van taken kunnen daar een belangrijke rol spelen om je sekte te kunnen laten groeien. Want als leider van de sekte moet je staan als een huis. Waarbij de missies in de game je kunnen helpen om beter te worden in je eenheid en zo duidelijke compromis te kunnen maken om iedereen tevreden te kunnen houden.

Review of the game Honey, I joined a Cult

Mijn ervaring met Honey, I joined a Cult

Wat mij gelijk opviel tijdens het spelen was dat de game mij vooral moest laten denken aan games zoals Airport CEO en Strawbary Village. Dit is natuurlijk niet raar bedoeld, omdat het type spel erg interessant is om te spelen naast andere spellen zoals Assassin’s Creed, Watch Dogs of vergelijkbare games.

Tijdens het spelen van deze game ben ik eigenlijk niet echt tegen (grote) problemen aangelopen. In het begin was het wel even kijken hoe de besturing werkte en waar ik bepaalde onderdelen kon vinden. Door meer deze game te spelen raak je gewent aan de speelwijze en zou je al vrij snel je thuis kunnen voelen. Daardoor kan je beginnen aan je eigen cult te organiseren.

In de game zelf heb je vele mogelijkheden die je kunt doen. Van slaapplekken maken tot het maken van een uitgebreide keuken, woonkamer of andere interessante dingen om zo al je mensen tevreden te houden. Want dat is één van de belangrijkste dingen die je moet gaan doen. Dit zou je onder meer kunnen krijgen door te luisteren wat hun mening is en hoe je daarvoor een oplossing kan vinden.

Mijn pluspunten van Honey, I joined a Cult

Mijn eerste pluspunt is dat de besturing en game vertrouwelijk aanvoelt. Dit komt misschien doordat ik games zoals Airport CEO en Strawbary Village misschien gewend ben en de gameplay begrijp van deze games. Of doordat de makers van Honey, I joined a cult een goede game hebben neergezet waarbij de tutorial natuurlijk is toegepast op de gameplay van een gebruiker.

Mijn tweede pluspunt is de vrijheid die je krijgt in de game. Natuurlijk heb je bepaalde doelen die behaald moeten worden, maar hoe je alles indeelt qua slaapkamers, keuken en woonkamer is volledig aan jou als gamer. Hierdoor kan je zelf bouwen aan je eigen cult en alles zo inrichten zoals je dat zelf graag zou willen.

Mijn derde pluspunt is dat de gameplay en de stijl van de game goed samenkomt. Ondanks het helikopter perspectief tijdens het spelen van deze game kan jij goed de ervaring en stijl in je opnemen. Zo zijn de activiteiten van de mensen en de stijl waarop alles gebeurt goed samen gebracht in deze nieuwe game. Een interessante ervaring, omdat dit, zeker in deze game, een lastig iets is om dat honderd procent naadloos toe te passen.

Mijn minpunten van Honey, I joined a Cult

Mijn eerste minpunt van deze game vind ik het helikopter perspectief. Het is niet dat ik dit niet gewend ben, maar dit zou vervelend kunnen zijn als je andere games zoals GTA 5 of Saints Row. Daarom zou dit een minpunt kunnen zijn. Ook omdat je misschien bepaalde inrichten van de zijkant wil bekijken wat niet goed mogelijk is als je deze game aan het spelen bent.

Mijn tweede minpunt van deze game vind ik de besturing van de game. Dit is niet altijd even handig of logisch ingedeeld. Natuurlijk staan bepaalde zaken wel goed gecategoriseerd, maar af en toe kijk ik toch bij de verkeerde categorie waardoor ik iets langer onderweg ben dan ik eigenlijk zou willen.

Mijn derde minpunt van deze game vind ik de dingen die je kunt managen tijdens het spelen van deze game. En dit bedoel ik niet per definitie in een negatieve zin. Maar tijdens het spelen van deze game kan dit wel een groot deel in beslag nemen waardoor je misschien overweldigd kan worden door alles wat op je af zou kunnen komen.

Muziek in Honey, I joined a Cult

Ook de muziek in deze game vind ik goed passen bij de verhaallijn en bij de algemene indruk van deze game. Dit zorgt ervoor dat je goed in de game kan komen en dat je kunt bouwen aan je eigen cult. Op deze manier kan je daar volledig op focussen en zou de tijd voorbij kunnen vliegen.

Conclusie

Met de komst van Honey, I joined a cult kan je bezig gaan met het maken van je eigen cult. Van het bouwen van een keuken, slaapkamer en woonkamer tot aan het managen van de financiële geldstromen. Alles komt voorbij in deze nieuwe game.

Buiten alle pluspunten en minpunten om is het de vraag of je een game wil spelen vanuit een helikopter view. Mocht je dat wel willen doen, dan zou ik deze game zeker aanraden om een keer te spelen. Ik zou deze game namelijk beoordelen met een 6,8. Niet een hele perfecte game voor mijzelf, maar ook zeker geen verkeerde game om te spelen als ontspanning.

Mocht je up-to-date willen blijven van deze game, dan zou je hen kunnen volgen. Dit zou je kunnen doen door een bezoek te brengen aan de officiële website, Facebook en Twitter. In de tussentijd wens ik je veel plezier bij het ontwikkelen van je eigen cult in Honey, I joined a cult.