Review: Een pretpark bouwen in de game Indoorlands

Review of the game IndoorlandsFoto: © MJB Events PR

In mij vrije tijd speel ik graag af en toe even een game. Dit kan een open-world game zijn zoals Grant Theft Auto 5 (GTA5), Assassin’s Creed of een ander vergelijkbare game. Maar soms wil ik gewoon een strategische game spelen waarbij jezelf moet nadenken hoe je de indeling kunt gaan doen. En die strategie komt vooral naar voren in de game Indoorlands. In deze game ben je een pretpark directeur die je eigen park moet inrichten. In dit artikel geef ik mijn review over deze game voor op de computer.

Let op: Deze review is mijn eigen mening gebaseerd op de speeltijd en ervaring met de game Indoorlands. Het kan zijn dat ik in deze review enkele spoilers heb beschreven die mijn mening onderbouwen of om de context beter begrijpelijk te maken.

Waar gaat Indoorlands eigenlijk over?

Indoorlands is een strategische game waarbij je een indoor pretpark moet maken. Zo kan je winkels plaatsen, achtbanen bouwen of wat meer rustige attracties toevoegen voor je bezoekers van je park uit alle leeftijden. Door de omgeving goed vorm te geven, te luisteren naar je bezoekers en vooral nieuwe dingen uit te proberen zou je in staat kunnen zijn om meer te weten te komen over je park. Daardoor kan je het park beter vormgeven zodat die overeenkomt met de verwachtingen van je bezoekers. Zeker door hun mee te nemen in een nieuwe ervaring van Piraten tot Oosterse momenten.

Naast het bouwen van je eigen park zou je ook je eigen modellen kunnen bouwen. Bijvoorbeeld een gave achtbaar, een gave attractie of andere elementen die je bezoekers omver blazen. Deze zou je bijvoorbeeld in de Steam workshop van Indoorlands kunnen plaatsen. Of je kiest gewoon één van de ontwerpen die andere gebruikers al hebben gemaakt.

Om het allemaal uitdagender te maken zou je mee kunnen doen aan uitdagingen waardoor je geld of onderzoekpunten voor kunt krijgen. Hierdoor word je niet alleen beter, maar zou je dit ook als leidraad kunnen gebruiken voor de verdere ontwikkeling van je park. Dit kan gaan om de tevredenheid van je bezoekers, het bouwen van nieuwe attracties of het ontwikkelen van nieuwe elementen zodat je bezoekers meer voorgeschoteld krijgen tijdens hun bezoek aan je park.

Denk je dat het genoeg is? Nou, dan is er nog meer. Zo kan je de attracties ook verder controleren door de snelheid, hellingen en andere instellingen aan te passen. Zo kunnen attracties als achtbanen nog interessanter worden voor je bezoekers met een hoge adrenaline push.

Review of the game Indoorlands

Mijn ervaring met Indoorlands

In het begin van de game wist ik eigenlijk niet zo heel goed wat ik kon gaan verwachten. Uiteraard wist ik dat het ging om een pretpark game en dat je een eigen pretpark kon maken. Maar ik wist niet hoe dit allemaal in zijn werking ging. Na de tutorial te hebben voltooid kom je in het beginscherm waar je kunt kiezen uit je park. Je zou verder kunnen gaan met je huidige (tutorial) park, of je zou kunnen kiezen om een totaal nieuw park te ontwikkelen.

Ik heb beide versies geprobeerd en ik moet zeggen dat je al vrij snel vooruit kunt komen in de game. Doordat je, als je die niet hebt overgeslagen, veel uit de tutorial kunt halen, zou je een succesvol park kunnen neerzetten. Hier komt dan ook gelijk je vrijheid om de hoek kijken. Hoe zorg jij ervoor dat de omgeving, entourage en de architectuur goed is voor jouw park? Ondanks dat je daar veel vrijheid in hebt, dan zou dit ook gelijk een minpunt kunnen zijn.

Door deze vrijheid kan je attractiehallen zelf indelen, waardoor je creativiteit naar voren gehaald kan worden. Dit betekent dan wel dat je veel tijd kwijt kan zijn aan de decoratie van attracties. Dat is enerzijds goed omdat je daardoor af kunt stemmen op de wensen en behoeften van je bezoekers. Anderzijds kan dit er ook voor zorgen dat je blijft hangen in je huidige werkwijze, waardoor je park niet veel vooruitgang zal gaan boeken. Gelukkig kan je ook de decoratie op een ander moment aanpassen mocht je dat willen doen.

Over het algemeen is mijn ervaring (erg) goed met deze game. Je hebt de vrijheid, je kan het park bouwen aan de hand van je eigen wensen terwijl dat je onderzoek doet naar de wensen van je bezoekers. Door je bezoekers goed te observeren zou je kunnen achterhalen hoe je de invulling wil gaan doen aan je park.

Mijn pluspunten aan Indoorlands

Mijn eerste pluspunt zijn de uitdagingen in deze game. Door deze uitdagingen kan jij bepaalde doelen behalen die je verder zullen brengen in je ontwikkeling van je park. Bijvoorbeeld door een bepaalde tevredenheid te creëren of door bepaalde attracties te bouwen waarmee je kunt werken. Dit zorgt ervoor dat je park nog interessanter en leuker voor je bezoekers zal gaan worden.

Het tweede pluspunt vind ik de inkomsten. Door te spelen met de prijzen voor je winkels en de toegangsprijs kan je een goede balans vinden tussen de inkomsten en tevredenheid van je bezoekers. Op die manier kan je een prima vergelijking maken over hoe je (snel) kunt ontwikkelen als indoor pretpark. Een interessant punt, omdat je daarmee nieuwe elementen kunt ontgrendelen op ten duur.

Min derde pluspunt vind ik de manier van bouwen. Door de elementen te plaatsen krijg je pijlen te zien waar je bezoekers naar binnen of naar buiten kunnen gaan. Door op de R-toets te klikken kan je het object draaien waardoor je het passend kunt maken voor je pretpark. Deze manier van bouwen voelt natuurlijk aan waarbij de ontwikkelaard goed werk hebben verricht.

Review of the game Indoorlands

Mijn minpunten aan Indoorlands

Mijn eerste minpunt is de tutorial. Ik vind de tutorial niet overbodig en laat je goed kennis maken met de game en de manier van spelen. Tegelijkertijd is deze tutorial wel vervelend, omdat je bepaalde stappen persé op de aangegeven volgorde moet voltooien. Dit vind ik jammer, omdat je op die manier niet je creativiteit altijd zijn gang kan laten gaan. Gelukkig zou je de tutorial kunnen overslaan door op escape (ESC) te klikken en via het instellingen icoontje te kiezen voor tutorial overslaan.

Het tweede minpunt aan deze game vind ik de details. Als je een hal gaan vormgeven, dan kan je met de attributen zo gedetailleerd werken zoals jij dat zou willen. Tegelijkertijd vind ik dat de game niet heel erg gedetailleerd is over het algemeen. De bezoekers zijn bijvoorbeeld (erg) simpel gemaakt waardoor je niet dat warme gevoel krijgt als je bijvoorbeeld Rollercoaster Tycoon 2 zou gaan spelen.

Mijn derde minpunt vind ik de manier van werken. Je hebt aan de linkerkant alle items staan die voor jou belangrijk zijn. Bijvoorbeeld de plek om je attracties te vinden om de plek waar je de decoraties kunt inzien. Tegelijkertijd is het, zeker in het begin, zoeken waar je iets kan vinden. Dit komt ook overeen met de bewerkingen aan je hal, waarbij je een nieuw (kort) laadscherm ingaat om Zo een attractie te kunnen bewerken

Muziek in Indoorlands

In de game wordt er gebruik gemaakt van verschillende muziek. Dit is natuurlijk op de eerste plaats erg interessant, omdat je daardoor in een bepaalde werkflow zou kunnen komen. Tegelijkertijd zijn bepaalde muziekstukken niet altijd even passend bij een situatie. Zo zou je voor iedere attractie nieuwe muziek moeten toepassen om zo een bepaalde sfeer te kunnen creëren voor je bezoekers aan de betreffende attractie.

Gelukkig hebben de makers van de game een grote bibliotheek toegevoegd die gebruikt kunnen worden voor het maken van een bepaalde sfeer. Of je ook eigen muziek kunt toepassen binnen het park, dat zou nog uitgezocht moeten worden. Misschien dat dit een optie zal worden in de (nabije) toekomst.

Conclusie

Indoorlands is een hele interessante game die mij doet denken aan de tijd van vroeger. Vroeger toen ik Rollercoaster Tycoon 1, Rollercoaster Tycoon 2 en Rollercoaster Tycoon 3 speelde. Een game die veel weg heeft van deze drie eerdere games, maar waarbij iemands creativiteit zeker triggert om mee bezig te kunnen gaan.

Ik hoop dat de makers van deze game meer toekomstige updates zullen uitbrengen. Hierdoor kunnen we hopelijk nog beter indoor pretparken bouwen, wat een mogelijke tegenhanger kan zijn van de inmiddels bekende Planet Coaster.

Onderaan de streep, met alle pussen en minnen tegen elkaar weg te hebben gezet, zou ik deze game graag met een 7,6 willen beoordelen. Het is zeker aan te raden om als je houdt van indoor pretparken, strategische games of van creativiteit in games. Dan zou deze game niet in je gamebibliotheek mogen ontbreken.

Mocht je up-to-date willen blijven van Indoorlands, dan zou je hun kunnen vinden via de officiële website, Discord en YouTube. Je kunt de game kopen via Steam. En tot die tijd hoop ik je te zien in één van attracties van het indoor pretpark game Indoorlands!