Review: Als het REACT team het opnemen tegen een buitenaardse invasie

Ubisoft game Tom Clancy's Rainbow Six ExtractionFoto: © MJB Events PR

REACT (Rainbow Exogenous Analysis & Containment Team), de elite eenheid voor het spel Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction, werd door Ubisoft op 20 januari 2022 uitgebracht. Een game waarin actie, vechten, schieten en ontdekken eigenlijk wel centraal staan. Inmiddels is deze game te spelen op de PlayStation 4 en 5, Xbox Series X en S, Xbox One, Amazon Luna, Stadia en voor Windows (PC). Ik speelde deze game op de computer (Windows) en zal in dit artikel mijn review geven over deze game.

Let op: Deze review is mijn eigen mening gebaseerd op de speeltijd en ervaring met de game Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction. Het kan zijn dat ik in deze review enkele spoilers heb beschreven die mijn mening onderbouwen of die de context beter begrijpelijk maken.

Waar gaat Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction over?

Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction is een game dat op 20 januari 2022 is uitgebracht. In deze game neem je het alleen of samen met maximaal drie andere gamers het op tegen een invasie van een buitenaardse bedreiging. Dit gebeurd allemaal onder de teamnaam REACT, dat binnen moet dringen in een aantal verschillende steden. Zo kan je ter plaatse gaan in New York, San Francisco, Alaska en New Mexico.

In deze steden neem je het dit keer niet op tegen terroristen, zoals dat wel het geval was in Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, maar tegen een buitenaardse wezen. Zo heb je in deze vier steden in totaal twaalf verschillende levels, die steeds weer moeilijker worden. Elke locatie heeft drie verschillende gebieden die weer een eigen doel (objective) heeft.

Mocht het je toch even te veel worden, dan kan je altijd naar het extraction point gaan. Dit is een plek die je binnen de tijd moet zien te halen of wanneer je bijna door je ammunitie heen bent. Op deze manier kan je veilig terugkeren naar het hoofdkwartier. Mocht je dat niet weten te halen of is de tijd op? Dan zal je operator in een MIA (Missing in action) status komen, waardoor je die operator moet zien te redden in een volgende missie. Dit kan zowel solo als in groepsverband voorkomen.

Ondanks dat er veel overeenkomsten zijn in de soorten missies, worden deze iedere keer weer anders ingedeeld. Hierdoor kan je dezelfde soort content spelen, maar zal je ten alle tijden tegen andere situaties aanlopen. Dit komt doordat Ubisoft ervoor heeft gekozen om de opdrachten (objectives) in een willekeurige volgorde te kiezen.

Ubisoft game Tom Clancy's Rainbow Six Extraction

Screenshot van Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction | Foto: © MJB Events PR

Mijn game ervaring met Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction

Toen ik het spel voor het eerst speelde moest ik gelijk denken aan de eerdere game uit 2015, genaamd Tom Clancy’s Rainbow Six Siege. In deze game speel je tegen terroristen in verschillende situaties. Dezelfde besturing, feel and touch, en de omgeving (inclusief het uiterlijk van de operators en de wapens) voelen daardoor vertrouwd aan. Het ontwikkelingsteam van Ubisoft heeft dan ook in mijn optiek goed werk verricht om de bekende Tom Clancy’s Rainbow stijl toe te passen binnen deze Extraction game.

Tijdens het spelen heb je een duidelijke introductie en uitleg. Ik vond persoonlijk het niet altijd even duidelijk wat het doel was om te halen, maar al snel merk je wat je zou moeten doen. Door dit tactisch uit te voeren kan je binnen de tijd die je hebt meer XP-punten scoren en data vergaren over de buitenaardse vijand. Dit zal je voortgang bevorderen.

De opbouw van de missies, zowel in single player als in co-op verband, worden duidelijk opgebouwd. Iedere keer krijg je drie verschillende stages waarbij het level steeds moeilijker en hoger begint te worden. Al viel het mij wel op dat sommige eerste niveaus al best lastig waren qua vijanden. Dus dat beloofd nog wat in de moeilijke niveaus.

Door het spelen van de missies krijg je dus XP-punten en gaat je zogeheten tiers omhoog. Hierdoor kan je nieuw materiaal unlocken. Bijvoorbeeld munitie, wapens of extra vaardigheden om tools mee te ontwikkelen. Dit is handig wanneer je gadgets of wapens zou willen upgraden. Deze gadgets en wapens kan je dan weer gebruiken om met meer geweld de vijand uit te schakelen.

Helaas is het wel zo dat je dit alleen kan doen wanneer je op de hoofdbasis terug bent. In Tom Clancy’s The Division en Tom Clancy’s The Division 2 is het (deels) mogelijk om tussendoor je wapens te verwisselen of aan te passen. Op de hoofdbasis kan je dan je wapens en gadgets helemaal customizen zoals jij dat zou willen. Helaas ontbreekt deze functie tijdens het spelen, waardoor je moet wachten totdat je weer terug bent in de hoofdbasis. Gelukkig kan je wel door het spel heen aanvullende munitie, gadgets kisten of EHBO-dozen vinden die je kunt inzetten om (tijdelijk) sterker te worden. Dit zal betekenen dat het niet voor iedereen genoeg is, waardoor je ook weer goed moet overleggen met de andere gamers in de game.

Als speler van de game heb je de keuze uit vijftien bekende operators, die ieder weer zijn of haar eigen specialiteiten hebben. Door met de operator te spelen krijg je XP, maar kan de operator ook weer sterker worden. Mocht je bijvoorbeeld niet op tijd uit een geïnfecteerd gebied komen of toch overrompeld worden door de vijand, dan moet je gered worden. Hierdoor krijgt je operator een MIA (Missing in action) status en kan je die op dat moment niet spelen. Door deze personage te redden word de operator teruggehaald naar de hoofdbasis. Daar zal deze personage herstellen, maar dat is ook afhankelijk van je eigen voortgang in de missies die je daarna doet. Kort gezegd: jij bepaald dus zelf hoe snel deze operators genezen en wanneer je deze operators weer zal inzetten voor de volgende missie.

Ondanks dat het spel er (erg) goed uitziet en de kenmerken van Tom Clancy’s Rainbow Six Siege heeft, voelt het af en toe wel alsof er iets mist. Bijvoorbeeld een indrukwekkende verhaallijn die we kennen uit andere Ubisoft games zoals Riders Republic, Watch Dogs, Far Cry en Assassin’s Creed. Daarbij komt ook dat de objectives op elkaar lijken. Je bent daarnaast ook helaas gedwongen om eerst een bepaald niveau te behalen in de ene stad, voordat je naar de tweede, derde en vierde stad kunt gaan. Dat vind ik persoonlijk jammer, omdat het daardoor juist interessant kon worden gemaakt. Als er in iedere stad andere soorten vijanden waren, dan was het voor de speler een hele interessante game geweest. Ik zeg overigens niet dat het nu niet interessant is, maar dan zou je meer uitdaging en afwisseling hebben gehad. En voordat je alle materialen hebt unlocked dan ben je helaas al een tijdje verder. Het is overigens wel leuk dat je iedere niveau zelf in kunt vullen hoe je die wil benaderen. Je kunt als tactische special elite eenheid naar binnen gaan, maar je kan ook knallend als Rambo binnen stormen. Die keuze is dan volledig weer aan jezelf. Al is het bij de Rambo binnenval wel zo dat je gelijk alle aandacht van de vijand hebt. Daardoor zal de moeilijkheid hoger worden.

Muziek in de game

Net zoals bij andere Ubisoft games is de muziek ook weer van de partij bij deze Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction game. Denk bijvoorbeeld maar aan de indrukwekkende muziek van bijvoorbeeld Assassin’s Creed, Watch Dogs en Riders Republic.

Ook in deze nieuwe Tom Clancy’s game kunnen wij, als gamers, weer volop genieten van de game muziek. Ik ben dan ook meer dan tevreden over de passende muziek in de laadschermen en in de ruimtes waar je het materiaal voor je operator kunt selecteren. Actie, spanning en samenhorigheid om als REACT-team de buitenaardse vijand te kunnen verslaan.

De verschillende muzieksoorten, zoals de instrumentale orkest muziek, maakt het (erg) spannend op de momenten wanneer er spanning is. Hierdoor kom je goed in de game waardoor je een (bijna) optimale ervaring krijgt.

Zoals altijd heeft Ubisoft Music deze muziek ook digitaal beschikbaar gesteld. Zo kan je de muziek luisteren via Spotify, Apple Music, iTunes, Deezer en YouTube. Luister hieronder één van deze nummers of beluister de muziek van Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction op je favoriete muziekplatform.

Pluspunten van de game

Tijdens het spelen van dit spel zijn er verschillende pluspunten en minpunten aan het spel die mij opvielen. Mijn eerste pluspunt is dat deze game zeker past binnen de Tom Clancy’s Rainbow Six gamereeks. Het deed mij, zoals je al kon lezen, gelijk denken aan de game Tom Clancy’s Rainbow Six Siege. De speelwijze, de wapens en alle herkenbare elementen uit bijvoorbeeld Tom Clancy’s Rainbow Six Siege komen naar voren. Dit is erg fijn wat het ontwikkelingsteam van Ubisoft zeer goed heeft gedaan.

Mijn tweede pluspunt aan de game is dat je het zowel in co-op als solo kunt spelen. Solo spelen kan in sommige gevallen (erg) moeilijk zijn, maar zou volgens Ubisoft toch makkelijker moeten zijn (of ik moet nog meer ervaring opbouwen). Maar mochten jij en je vrienden je vervelen, dan kan je de game ook met meerdere vrienden spelen. In totaal kunnen vier personen (inclusief jezelf) in één gamemissie zitten. En mocht deze groep je bevallen, dan zou je samen kunnen besluiten om door te gaan met andere missies. Ditzelfde principe kan je ook doen wanneer je met onbekende mensen aan het gamen bent. Eventueel kan je dan altijd nog weer overstappen op de solo gamemode, waarbij je het alleen opneemt tegen de buitenaardse vijand.

Mijn derde pluspunt is de manier waarop de health aangevuld word in de game. Je hebt een aantal operators die weer hun eigen specialiteit hebben. De ene operator is voor het grote geschut terwijl dat de andere operator juist meer voor de finesse is. Als dit gecombineerd zal worden met de health die je opbouwt of kwijtraakt in een missie, dan moet je iets voorzichtiger zijn om dit weer (langzaamaan) op te kunnen bouwen. In het begin is dit nog wel even wennen, maar hoe langer je het spel zal spelen, hoe meer je daaraan gewend zal raken. Daaraan toegevoegd is het ook erg interessant dat je bevrijde operators, die nog moeten bijkomen van hun verwondingen, langzaam health terugkrijgen. Deze manier van spelen is voor mij volledig nieuw en heb ik eigenlijk niet eerder gezien. Dit heeft het ontwikkelingsteam van Ubisoft dan ook goed gedaan. Een traditionele Tom Clancy’s Rainbow gevoel geven met een nieuw sausje en game ervaring.

Minpunten van de game

Ondanks deze pluspunten heb ik ook enkele minpunten aan de game gevonden. Mijn eerste minpunt is dat de realiteit van de game iets minder is dan ik oorspronkelijk verwacht had. De game is erg mooi gemaakt met indrukwekkende en gedetailleerde weergave, maar komt iets minder goed naar voren als ik kijk naar de andere Ubisoft games. Ondanks het misschien aanvoelende uiterlijk die we kennen van Tom Clancy’s Rainbow Six Siege, word de speler zeker getrakteerd op mooi gemaakte speelmappen die zeker passen binnen de Tom Clancy’s Rainbow Six gamereeks.

Mijn tweede minpunt is dat de game na een langere tijd spelen al vrij snel aanvoelt als herhaling. Natuurlijk is het spelen met andere Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction spelers in iedere game net weer iets anders. Maar doordat de missies op willekeurige manier geselecteerd worden, komt het gevoel van herhaling al snel naar voren. Dit is erg zonde vind ik, omdat de Tom Clancy’s Rainbow Six gamereeks een mooie gamereeks is waar veel mee te bereiken valt.

Mijn derde minpunt is eigenlijk de game in het algemeen. Ik ben niet een gamer die monsterspellen of met sciencefiction insteek speel, maar deze game sprak mij wel erg aan. Ook zeker met de content die vooraf via de (social) media werd gepubliceerd (naast dat ik al bekend ben met de Tom Clancy’s gamereeks). Ondanks dat de game er mooi uitziet zoals je kan verwachten in de Tom Clancy’s Rainbow Six gamereeks, komt het toch iets ouderwets over op een bepaalde manier. Daarnaast vind ik persoonlijk dat de solomissies best lastig zijn, die voor mijn gevoel qua moeilijkheid gelijk liggen als de missies die je met maximaal drie andere spelers of vrienden zal spelen.

Technische specificaties

De game is speelbaar op de PlayStation 4 en 5, Xbox Series X en S, Xbox One, Amazon Luna, Stadia en voor Windows (PC). Wanneer je Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction gaat spelen op de computer (Windows), dan moet je voldoen aan de minimale vereisten. Zo zou je de volgende vereisten aan boort moeten hebben (bron):

Systeem: Windows 10 (64-bits)
Processor: AMD Ryzen 3 1200 (3.1 GHz), Intel Core i5-4460 (3.2 GHz) of beter
Ram: 8 GB dual channel
Videokaart: AMD R9 290X (4 GB), NVIDIA GeForce GTX 960 (4 GB) of beter
Harde schijf: 85 GB opslag
DX versie: DirectX 11

Om de beste ervaring uit Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction te krijgen heeft Ubisoft ook een lijst gemaakt met de aanbevolen instellingen. Zo zou je, wanneer je computer dat toelaat, het spel kunnen spelen in 4K wat natuurlijk erg gaaf is als je op een groter scherm speelt. De aanbevolen vereisten voor Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction zijn (bron):

Systeem: Windows 10 (64-bits)
Processor: AMD Ryzen 5 1500X (3.5 GHz), Intel Core i7-4790K (4.0 GHz) of beter
Ram: 16 GB dual channel
Videokaart: AMD Radeon RX 580 (8 GB), NVIDIA GeForce GTX 1070 (8 GB) of beter
Harde schijf: 85 GB opslag
DX versie: DirectX 11

Het is mogelijk om vergelijkbare producten te gebruiken dan de hierboven vermelde minimale en aanbevolen vereisten. Echter zou de prestatie van deze onderdelen vergelijkbaar moeten zijn met de hierboven vernoemde gegevens van Ubisoft.

Mijn conclusie

Met de komst van Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction is de gamereeks van Ubisoft’s franchise Tom Clancy weer groter geworden. Een spel waarin je het alleen of samen met drie andere vrienden het opneemt tegen een buitenaardse invasie. Gedurende het spel kan je nieuwe gadgets, wapens en operators vrijspelen die ook weer sterker worden. Hierdoor kom je eigenlijk in een mix van de ‘traditionele’ Tom Clancy’s Rainbow Six gamereeks, maar ook met een beetje (gadgets) ontwikkelingen. Die wij bijvoorbeeld weer kennen uit de Ubisoft games als Watch Dogs, Far Cry en The Devision.

Na de missies te hebben gespeeld, zowel solo als in co-op, voelt de game na een tijdje wel aan als herhaling. Dit is jammer, omdat het spel veel potentie heeft om iets mee te doen. Daarbij komt ook dat er niet echt een hoofdlijn is, zoals de games Watch Dogs en Far Cry dat wel hebben.

Onderaan de streep heeft Ubisoft een mooie game gerealiseerd dat zeker past binnen de Tom Clancy’s Rainbow Six gamereeks. Ondanks dat het spel soms als herhaling aanvoelt, bied het spel wel veel mogelijkheden op het gebied van uitdaging en alertheid. Daarom zal ik dit spel beoordelen met een 3,7 op een 5,0 sterrenschaal. Een spel dat helaas niet in mijn top 3 Ubisoft games komt, maar het is ook zeker geen slechte game. Ik raad het zeker aan om het spel te spelen als je een echte Tom Clancy’s Rainbow Six speler bent!

Wil jij die uitdaging ook aangaan om tegen de buitenaardse vijand te vechten? Dan kan je deze game vanaf 20 januari 2022 kopen. De game is verkrijgbaar in de Ubisoft webshop, in Epic Games en is onderdeel van het Ubisoft+ abonnement. Je kan Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction spelen op de Xbox One, Xbox Series X, PlayStation 4 en 5, en op Windows (PC).

Wil jij op de hoogte blijven van alle updates rondom Tom Clancy’s Rainbow Six Extraction? Volg hen via hun officiële website, Facebook, Instagram en Twitter. Of je kunt terecht op hun officiële Tom Clancy’s forum en Discord.