Review: Natuur, cultuur en mooie plekken in Tales of Light (seizoen 1 – 2015)

Tales by Light season 1 (2015) by NetflixFoto: © Netflix

Er zijn plekken op deze wereld die buitengewoon mooi zijn om te zien. Genieten van de natuur, van de cultuur en even niet denken aan alle commerciële of sociale activiteiten wat voor veel mensen een dagelijkse bezigheid is. In de Netflix serie Tales of Light worden er een aantal professionele fotografen gevolgd. Deze fotografen nemen de kijkers mee in deze bijzondere en mooie plekken in onze wereld. In dit artikel vertel ik meer over het eerste seizoen bij Netflix.

Aflevering 1: Submerged (met Darren Jew)

Veel (amateur)fotografen werken boven water. Een foto van een evenement, van een stad of van de natuur. Maar er zijn ook fotografen die juist onderwater gaan fotograferen. Met speciale apparatuur en duikkleding volgen we de Australische maritieme fotograaf Darren Jew. Zo maakt hij mooie foto’s van walvissen, haaien en zelfs wrakken die al tientallen jaren in het water liggen. Als dat nog niet genoeg is komt er ook een speciale gelegenheid waarbij Jew de uitbarsting van een vulkaan op Nieuw-Guinea vastlegt.

Toen ik naar deze aflevering keek was ik verrast over de manier waarom Jew zijn foto’s maakte onderwater. Een indrukwekkende manier om het onderwater leven op de gevoelige plaat vast te leggen. Ondanks dat ik de beelden van de walvissen, haaien en andere zeewezens in deze aflevering indrukwekkend vind, miste ik wel het een en ander. Ik vind het bijvoorbeeld jammer dat we niet andere vissoorten zien, dat we geen koraalriffen zien met andere zeedieren of dieren zoals een dolfijn. Natuurlijk kan dat ook weer een vak apart zijn of andere vaardigheden en materialen vergen, maar dat zou misschien wel een completer beeld geven van de onderwater wereld. Ondanks dat ik dit miste, vind ik het wel een indrukwekkende aflevering met indrukwekkende eindresultaten van de Australische maritieme fotograaf Darren Jew!

Aflevering 2: Himalaya (met Richard I’Anson)

Van onderwater gaan we door naar de Himalaya in Azië. In deze aflevering neemt de Engelse fotograaf Richard I’Anson je mee in de culturele wereld in dit gebied. Zo zal je niet alleen cultuur zien, mooie gebouwen en vele inwoners uit dit gebied. Maar beleef je ook digitaal het Holi-feest. Een feest waarbij men kleurenpoeder in de omgeving word gegooid wat onderdeel is van het feest. Tijdens dit feest doen er duizenden mensen mee die allemaal ook naar een belangrijke tempel gaan. Als dat nog niet genoeg is gaat Richard I’Anson samen met een aantal lokale spotters opzoek naar de Sneeuwluipaard in de bergen van de Himalaya.

Ondanks dat ik erg geïnteresseerd ben in verschillende (buitenlandse) culturen waardoor je mensen uit het buitenland (beter) kunt begrijpen hoe zij over bepaalde dingen denken of naar handelen, vond ik deze aflevering erg interessant. Ik weet dat je in verschillende culturen bepaalde rituelen of gebeurtenissen hebben. Bijvoorbeeld die in het teken staan van het geloof. Maar het Holi-feest, met al het kleurpoeder en de bestraffing van de mannen, was voor mij een nieuwe gebeurtenis waar ik veel over heb geleerd. Laat staan de foto’s die de Engelse fotograaf Richard I’Anson heeft gemaakt tijdens zijn bezoek aan de Himalaya. Dan hebben we het nog niet eens over de Sneeuwluipaard waar een flinke dosis geduld en onderzoeken bij komt kijken. Zo zie je maar dat er altijd wat te leren valt, ook al denk je alles van je (vak)gebied al te kennen of te weten.

Aflevering 3: Adrenaline (met Krystle Wright)

De Australische Krystle Wright is een sportfotografe die al hele mooie foto’s op haar naam heeft staan. In deze aflevering zal je met Wright meegaan op avontuur, zoals de titel je misschien al doet vermoeden. Zo kan je haar avontuur volgen tijdens de vrijduikers in Vanuatu (Oceanië, in de buurt van Australië), highliners in Colorado (Verenigde Staten) en paragliders in Utah (Verenigde Staten).

Deze aflevering vond ik erg interessant, omdat sportfotografie een ander soort fotografie is dan de andere categorieën. Zo ging Wright opzoek naar de grote hoogtes en de diepste dalen. Zo zag je bijvoorbeeld de koortlopers boven een klif van 2.000 voet (609,6 meter), zag je enkele beelden van motorcrossing door de modder, werd er een unieke manier gevonden om een lichtbundel in het water weer te geven, en zag je Wright gaan paragliden om vanuit de lucht mooie beelden te maken. Een interessante aflevering in mijn optiek waarbij je de verschillende aspecten van de fotografie voorbij ziet komen. Snelheid, indrukwekkende landschappen en scenes, maar ook de indrukwekkende creativiteit waarbij zogeheten lege ruimtes gebruikt worden in de foto.

Aflevering 4: Wild (met Art Wolfe)

Natuurfotograaf Art Wolfe uit Amerika is al langere tijd bezig met de natuur. Van planten tot aan (wilde) dieren in de natuur. Tijdens deze aflevering zal hij je meenemen in het avontuur van de natuur. Zo zal je (wilde) apen tegenkomen, bruine beren zien in de rivieren of de Berggorilla’s in de jungle van Oeganda (Afrika). Het belooft daarom dan ook een mooi natuuraflevering te worden waarbij je de natuur perfect haar werk ziet doen.

Dit was voor mij wel één van de aflevering waar ik naar uit keek, omdat ik mij altijd gefascineerd heb over het fotograferen van wilde dieren. Zo zag je tijdens deze uitzending hoe Wolfe op verschillende manieren beren, leeuwen, twee soorten apen en roofvogels ging fotograferen. Bij het ene dier moet je lawaai maken, terwijl dat je bij het andere dier juist stil moest zijn. Op deze manier leer je niet alleen hoe je met bepaalde dieren moet omgaan, maar je weet ook hoe je deze dieren zou moeten benaderen mocht je er ooit oog in oog mee komen te staan. Het is dan ook mooi om te zien dat Wolfe na zoon lange periode eindelijk zijn dier kon fotograferen die hij altijd al op de foto wilde vastleggen.

Aflevering 5: Panorama (met Peter Eastway)

De Australische landschapsfotograaf Peter Eastway neemt je mee naar prachtige landschappen van over de hele wereld. In deze aflevering zal je Eastway gaan volgen die in de voetsporen zal treden van ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton. Ook zal je de wereld van Antarctica zien waar Eastway indrukwekkende foto’s zal maken van het poolgebied.

Tijdens deze aflevering zagen we hoe Eastway in de voetsporen trad van de ontdekkingsreiziger Ernest Shackleton. Ondanks dat ik niet heel veel met Antarctica heb, vond ik dit wel een leerzame en indrukwekkende aflevering. Vooral toen er historische elementen werden toegelicht over Shackleton waar bij stil werd gestaan. Daarnaast is het altijd erg interessant om naar de Pinguïns te kijken. Op National Geographic zijn er in het verleden verschillende documentaires en programma’s geweest die over het leven van de Pinguïns zijn gegaan. Interessant voor educatieve doeleinden!

Tales by Light - season 1 (2015) with Art Wolfe

Natuurfotograaf Art Wolfe met de moddermannen | Foto: © Netflix

Aflevering 6: Tribes (met Art Wolfe)

In deze zesde en laatste aflevering van dit seizoen volgen we weer de Amerikaanse natuurfotograaf Art Wolfe. Wolfe neemt ons mee in diverse wereldculturen, waaronder de Surma cultuur in Ethiopië, de gemaskerde moddermannen en naar de Huli-stammen van Papoea-Nieuw-Guinea. Het zal daarom dan ook een culturele aflevering worden waarbij wij kennis kunnen maken met nieuwe culturen uit deze landen.

Een indrukwekkende aflevering waarin we niet alleen kennis maken met nieuwe culturen, maar waar je ook ziet hoe bepaalde zaken binnen deze culturen worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld hoe de moddermannen worden gekleurd, hoe overledenen worden begraven en hoe zij leven in de bossen van Papoea-Nieuw-Guinea en van Ethiopië. Ondanks dat ik misschien niet zo heel snel naar Afrika zou gaan voor vakantie (ondanks de beeldschone natuur en omgevingen) was deze aflevering erg leerzaam en indrukwekkend. Een aflevering waarin je een uniek kijkje in deze verschillende culturen krijgt.

Conclusie

We kunnen concluderen dat het eerste seizoen van Tales by Light (2015) een indrukwekkend seizoen is. Afleveringen waarin we kennis hebben gemaakt met indrukwekkende culturen en met de natuur. Wat dacht je van het waterleven, met Darren Jew, de Himalaya bekijken met Richard I’Anson waarin we kennis maakten met het Holi-feest. Op avontuur gingen met Krystle Wright over grote dalen. Maar ook het gevaar opzochten met Art Wolfe bij de bruine beren en leeuwen in de natuur. Op expeditie gingen en in de voetsporen traden van Ernest Shackleton met fotograaf Peter Eastway op Antarctica. Of toch de wereldculturen in Papoea-Nieuw-Guinea.

Een indrukwekkend seizoen die eigenlijk niet beoordeeld kan worden met een cijfer. Mocht ik toch een cijfer moeten geven voor deze serie afleveringen, dan zou ik een 4,4 geven op een 5,0 sterrenschaal. Een indrukwekkende serie afleveringen waarin je kennis maakt met nieuwe omgevingen en stukken land op onze planeet Aarde. Ik ben benieuwd naar het tweede en derde seizoen van de serie Tales by Light van Netflix.