Onderweg naar circuit Zandvoort met een 3D tekening van een Formule 1 auto in 3D

Circuit Zandvoort Formule 1 (F1 - Formula 1) auto getekend in 3D

Onderweg naar circuit Zandvoort met een 3D tekening van een Formule 1 auto in 3D

Sinds 2014 ben ik bezig met het tekenen in 2D en in 3D. In het begin was ik hier niet veel mee bezig of paste ik het alleen toe binnen de evenementen- en artiestenindustrie. In de laatste twee jaar wordt deze vaardigheid steeds sneller uitgebreid naar andere gebieden. Zo tekende ik onlangs nog een Boeing Dreamliner 787. Vandaag deel ik een aantal tekeningen die ik heb gemaakt van een Formule 1 wagen.

Wat is Formule 1?

Formule 1 stamt terug uit de jaren ’50 van de 20ste eeuw. Toen besloot men om een wedstrijd te organiseren waarbij verschillende teams tegen elkaar strijden. Degene die als eerste over de finish kwam werd de winnaar van de betreffende wedstrijd.

Sinds dat moment is het steeds toegenomen. Door de belangstelling van het publiek en door de toenemende drukte rondom het circuit zijn de veiligheidseisen voor de Formule 1 alleen maar toegenomen, tot het punt zoals we vandaag de dag kennen.

Vandaag de dag strijden 20 strijders met elkaar die verdeeld zijn onder 10 verschillende teams. De bekendste coureur is, naast de andere top coureurs, de Nederlander Max Verstappen. Hij racet sinds 2015 mee met Red Bull Racing.

Alle coureurs hebben in één seizoen 20 á 22 grand prix te rijden. Van Amerika via Europa naar het Oosten van de wereld. Het is wedstrijd die overal ter wereld eigenlijk wel wordt bekeken of word gereden. Voor het seizoen 2020 wordt het Nederlandse grand prix toegevoegd met een contractduur van 3 jaar! Zo heeft Max Verstappen, naast de Oostenrijkse Red Bull Ring, ook een eigen wedstrijd thuis in Nederland.

Circuit Zandvoort Formule 1 (F1 - Formula 1) auto getekend in 3D

Wat is 3D tekenen?

Het 2D tekenen kennen de meeste mensen wel. Het oppervlakkig tekenen waar geen dimensie aan toegevoegd is. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de X-as en de Y-as. Bij het tekenen in 3D wordt er een andere dimensie eraan toegevoegd. Dit is de Z-as waarbij de diepte wordt gecreëerd. Dit is een belangrijk onderdeel omdat daarmee een beter effect gerealiseerd kan worden.

Met het 3D tekenen kunnen nieuwe ideeën gemaakt worden en kunnen objecten, gebouwen of toekomstige projecten vanuit een nieuw perspectief bekeken worden. Denkt u bijvoorbeeld in combinatie met de VR-bril of met andere moderne technieken.

Deze moderne technieken worden veelal bij ingewikkelde constructies of gebouwen gebruikt. Door deze methode kunnen fouten vroegtijdig worden analyseert worden zodat deze tijdens de daadwerkelijke bouw vermeden worden.

Voor het 2D en 3D tekenen heeft u in de meeste gevallen geavanceerde software nodig. Denkt u bijvoorbeeld maar aan AutoDesk AutoCAD, AutoDesk Revit, Google SketchUp of Vectorworks Entertainment.

Waarom 3D tekenen voor andere markten?

Eerder in dit artikel had ik het al aangegeven dat ik vroeger veel 2D en 3D tekende in de entertainment industrie. Naast het tekenen in de entertainment industrie ben ik in de afgelopen twee jaar steeds meer bezig gaan houden met het tekenen van andere objecten. Zo heb ik onlangs een Boeing Dreamliner 787 getekend. In 2017 tekende ik voor Sanne Wevers en Lieke Wevers nog een gymzaal met diverse gymtoestellen.

Het 2D en 3D tekenen is voor alle markten eigenlijk gelijk. De tools zijn hetzelfde, dezelfde software wordt gebruikt en de werkwijze gaat ook in de meeste situaties gewoon hetzelfde. Het grote verschil is dan ook de manier waarop iets getekend wordt in combinatie met de regels die bij de betreffende industrie hoort. Het 2D of 3D tekenen van een nieuwbouw woning vergt natuurlijk hele andere eisen dan wanneer een Formule 1 wagen ontworpen gaat worden. Er zijn allerlei procedures om deze constructies zo te bouwen zodat u voldoet aan de juiste eisen.

In de afgelopen periode heb ik mij bezig gehouden met het 3D tekenen van een Formule 1 wagen. De oplettende kijker zou dan ook zien dat het hierbij gaat om een ouder model van een Formule 1 wagen, bijvoorbeeld 2 á 3 jaar geleden.

Het tekenen van deze Formule 1 wagen ging eigenlijk vrije soepel. Ik tekende de lastigste onderdelen in aparte bestanden die dan door middel van een import en export functie geïmporteerd of gekoppeld kunnen worden. Net afhankelijk hoe u deze constructie wil gaan opzetten.

Het grootste voordeel hiervan is dat u de controle heeft over de gehele tekening. U kunt de gekoppelde bestanden als groepen realiseren waarbij u ze aan de andere stukken kunt vastmaken, maar waarbij u altijd nog wel de mogelijkheid heeft om bepaalde delen aan te passen wanneer dat nodig is.

Het laatste belangrijke moment is het in elkaar zetten en het uiteindelijke resultaat. Zeker met een 3D tekening zoals een Formule 1 wagen is het belangrijk dat deze symmetrisch is, omdat anders er problemen kunnen ontstaan wanneer u het model daadwerkelijk laat bouwen. Om deze fouten te voorkomen geef ik hieronder nog vijf belangrijke tips om fouten te voorkomen.

Circuit Zandvoort Formule 1 (F1 - Formula 1) auto getekend in 3D

Vijf tips om fouten te voorkomen met 3D tekenen

2D en 3D tekenen in welk programma dan ook vergt veel werk en ook veel preventiemaatregelen. Hoe kunt u een tekening aanpassen wanneer alle onderdelen in hetzelfde document staan? Hoe moet u omgaan met lagen binnen het ontwerp en wat moet u doen wanneer het document vastloopt. In laat het u weten in de onderstaande vijf tips.

Tip 1: Werk met verschillende lagen

Eén van de meest gebruikte tools wanneer ik in 2D, in 3D of in een Adobe product werk is het werken met lagen. Hiermee kunt u eenvoudig controle houden over uw document en kunt u werken vanuit deze lagen.

In kleine projecten is het niet altijd nodig om lagen te gebruiken, omdat u waarschijnlijk niet veel informatie in een tekening heeft.

Wanneer u een grote tekening gaat maken, bijvoorbeeld een 3D tekening voor een nieuwbouw woning in AutoDesk Revit of Google SketchUp, dan raad ik u zeker aan om gebruik te maken van lagen.

U kunt dan bijvoorbeeld een laag basis noemen. Hierin zet u alle tekeningen in die te maken hebben met de basis van de betreffende tekening. De laag muren bevatten alle muren, de laag dak bevat alles wat te maken heeft met het dag en de laag interieur bevat alles op het gebied van het interieur. Zo behoudt u voor zichzelf het overzicht in het document. Een collega die ook in dat document moet werken weet waar hij of zij iets kan vinden. Dit scheelt veel tijd, geld en energie.

Als laatste zal dit ook voor uzelf erg productief werken. U hoeft niet te zoeken en u kunt eenvoudig de betreffende laag uitschakelen zodat u kunt werken in een bepaalde laag. Eigenlijk een win-win situatie als u het zo bekijkt.

Tip 2: Werk in groepen (vooral in Google SketchUp)

Ik had het al eerder verteld in het artikel. Het is belangrijk dat u werkt in groepen. In een programma zoals AutoDesk AutoCAD, AutoDesk Revit of AutoCAD Investor is het niet een heel groot probleem. U kunt in deze programma’s vaak de lijnen en tekeningen individueel bewerken en aanpassen.

In Google SketchUp is het echter een ander probleem. Google SketchUp werkt op een manier van als de lijnen elkaar raken, dan blijven deze ook vastzitten. Er is in de meeste gevallen dan ook geen weg meer terug. Of u moet gebruik maken van de undo functie, u moet een recente back-up raadplegen of u moet in het ergste geval helemaal over nieuw beginnen.

Daarom raad ik u van harte aan om te werken in groepen. Met deze groepen kunt u alsnog onderdelen tegen elkaar aanzetten, maar u voorkomt ermee dat de onderdelen ook daadwerkelijk aan elkaar zitten zonder ze los te krijgen. Dit heb ik bijvoorbeeld ook gedaan met de Formule 1 auto in dit artikel en met de Boeing Dreamliner 787 die ik onlangs had getekend.

Het bijkomend voordeel is dat u iedere groep ook nog apart kunt bijwerken. Zo heeft het emmertje bijvoorbeeld alleen maar effect op dat betreffende onderdeel en niet op de algemene tekening waarin u op dat moment aan het tekenen bent.

Tip 3: Maak geregeld een back-up

Een onderschat onderdeel wat eigenlijk voor alles geld waar we mee bezig zijn. Maak met regelmaat een back-up van uw werk. Of het nu gaat om een 2D of 3D tekening, een foto dat u aan het bewerken bent of een grafische vormgeving dat u aan het ontwerpen bent. Maak met regelmaat een back-up.

U kunt bijvoorbeeld kiezen door het kiezen van een autosave. Hierbij kunt u een interval, bijvoorbeeld om de 5 minuten, een autosave laten maken. Zo weet u altijd dat u een recente back-up heeft.

Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld het opslaan onder een andere naam, iedere keer als u met het document werkt. Op deze manier kunt u eenvoudig terugvallen op een eerder gemaakte tekening.

Deze laatste optie pas ik veelal toe. Wanneer ik belangrijke elementen erin heb gedaan, dan maak ik gebruik bij het opslaan onder een andere naam in combinatie met de autosave modus. Hierdoor heeft u als het waren een dubbele back-up waarbij u in de meeste gevallen zeker weet dat u belangrijke momenten heeft opgeslagen binnen uw tekening. Een kanttekening hierbij is wel dat deze opgeslagen back-ups veel schijfruimte nodig kunnen hebben. Soms wel tot in een aantal gigabytes.

Tip 4: Bestanden aan elkaar koppelen

Het koppelen van documenten is een bijkomend feature wat ik vaak gebruik. Op deze manier houd ik in eerste instantie de bestanden klein. Dit voorkomt in de meeste gevallen het vastlopen wanneer de werkbestanden een aanzienlijke grote krijgen.

Als tweede voordeel bij het koppelen van bestanden is dat deze bestanden afzonderlijk van elkaar bewerkt kunnen worden. In het hoofdbestand, waar de andere bestanden aan gekoppeld worden, kunnen deze gekoppelde bestanden een gerefreshed worden. Op deze manier heeft u een tekening die de laatste wijzigingen bevatten. Zo voorkomt u dat u werkt aan de hand van oudere tekeningen.

Tip 5: Wat als alles vastloopt?

Het is, net zoals in tip 3 uitgelegd, belangrijk om een back-up te maken van uw werk en van uw werkbestand. Maar ook als u dit heeft gedaan kunnen er toch onverwacht fouten naar voren komen. Het bestand kan niet meer leesbaar zijn, uw tekening is niet meer te begrijpen of uw software heeft een probleem bij het openen.

Voor al deze problemen adviseer ik u om in eerste instantie kalm te blijven. Op deze manier kunt u rustig nadenken over mogelijke oplossingen. Probeer het bestand opnieuw te openen en eventuele koppelingen te onderbreken. Het kan zijn dat een koppeling tussen bestanden (zie ook tip 4) het probleem is. Is dit niet het geval, dan raad ik u aan om het bestand te openen in een ander programma op een andere computer. Zo kunt u controleren of het aan uw software ligt of dat het aan het bestand ligt.

Mocht het aan uw software liggen, dan kunt u de software opnieuw installeren. Zorgt u er wel voor dat u de bestanden veilig heeft opgeslagen en dat u de serial code bij de hand heeft. Deze heeft u later weer nodig bij het her installeren van het programma.

Wanneer deze stappen niet helpen dan kunt u twee dingen doen. U kunt de betreffende organisatie achter de software benaderen en hen om hulp vragen. Of u kunt overnieuw beginnen. Soms kan het overnieuw beginnen met een project veel tijd, energie, geld en frustratie kosten. Maar kijkt u het vanaf de positieve kant. U heeft een nieuwe mogelijkheid om te leren van deze problemen, om uw vaardigheden te verbeteren om iemand anders te helpen met de kennis en vaardigheden die u in huis heeft!

 

Conclusie

We kunnen concluderen dat het tekenen in 3D een grote klus is. Zo ook het tekenen van een Formule 1 auto in 3D. Het lijkt op het oog erg eenvoudig, maar in de praktijk kan het een ingewikkelde klus zijn. Ik raad u dan ook van harte aan om goedt kijken naar de 3D projecten in uw markt. Misschien dat u iets binnen uw markt daarin kunt betekenen. Anders sta ik altijd voor u klaar om een 3D tekening voor u te ontwikkelen als u die nodig heeft voor welk project dan ook!

Geen reactie's

Geef een reactie